's Werelds grootste fabrikant van luxegoederen, LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton SA, verhoogde zijn omzet in het derde kwartaal van 2022 met 27% tot €19,76 miljard. Maxim Manturov, Head of Investment Advisory bij Freedom Finance Europe, zegt dat de markt van luxegoederen geen last heeft van de crisis. Terwijl in Amerika en Europa er nog steeds veel kopers van designertassen en sieraden in het hoogste segment zijn, houden in Azië de kopers de hand op de knip en is de omzet met 6% gedaald.
Na een zeer succesvol beursjaar was 2022 een echte koude douche voor beleggers. Het militaire conflict tussen Rusland en Oekraïne, de bevoorradingstekorten, de hoge inflatie en de stijging van de brandstofprijzen zijn een van de grootste factoren die druk uitoefenen op de wereldwijde aandelenmarkten. Het is in deze context niet verwonderlijk dat de S&P 500 sinds begin dit jaar meer dan 23% heeft verloren.
Doordat alles dus duurder wordt, zou je kunnen denken dat essentiële goederen aan populariteit winnen, ten koste van luxegoederen. Onderzoek van Bain & Company wijst uit dat dat niet zo blijkt te zijn, want die markt is in 2022 tegen de verwachting in, flink gegroeid. Ook onderzoek van EMR laat de komende jaren groei in luxegoederen zien, tot wel €346 miljard in 2027. De crisis lijkt dan ook minder invloed te hebben op de rijkere consumenten, de potentiële kopers van luxeproducten.
Neem het voorbeeld van 's werelds grootste luxegoederengroep, Moët Hennessy - Louis Vuitton, met een kapitalisatie van € 317 miljard. Het aandeel wordt verhandeld onder de LVMH-ticker op internationale beurzen en MC op de thuismarkt, Euronext Parijs.
Een analyse van de prestaties van het bedrijf toont niet alleen zijn veerkracht, betrouwbaarheid, de omvang van zijn activiteit, maar ook zijn winstgevendheid, zelfs in het geval van een pandemie (slechts een korte dip). Vorig jaar bedroeg de nettowinst van het bedrijf alleen al ruim 12 miljard euro.
Na de dip tijdens de pandemie van 2020 herstelde het bedrijf zich snel en verbeterde het zelfs zijn financiële resultaten. In 2021 groeide de omzet van LVMH met bijna 1,5 keer, het bedrijfsresultaat verdubbelde en het nettoresultaat bleek 2,5 keer zo hoog ten opzichte van 2020.
Omdat het bedrijf geen interne problemen heeft, is de negatieve dynamiek van zijn noteringen voornamelijk te wijten aan extern nieuws. We kunnen dus twee belangrijke aannames doen:
1. Het bedrijf zal de crisis doorstaan en de daling van de vraag naar zijn producten zal geen significante impact hebben.
2. Met het einde van de oorlog tussen Rusland en Oekraïne en het herstel van de wereldeconomie na de crisis, zal de vraag naar luxegoederen als designertassen, champagne en horloges aanzienlijk toenemen wat leidt tot een verbetering van de financiële resultaten van het bedrijf en een stijging van de aandelenkoers.
De aandelen van het bedrijf kunnen dus van belang zijn voor investeerders die bereid zijn om voor de lange termijn te beleggen. Een voorbeeld van een aanvaardbare beleggingsstrategie in dit geval is om LVMH te kopen tegen € 500 per aandeel en dit actief gedurende een periode van 2 tot 3 jaar aan te houden, afhankelijk van de wereldwijde economische situatie zoals de lockdowns vanwege corona in China en dichter bij huis, de oorlog in Oekraïne.