Ford zet zwaarder in op elektrische voertuigen

  • Ford (NYSE:F) staat vandaag in de schijnwerpers omdat het zijn Capital Markets Day in virtuele vorm houdt.
  • Leidinggevenden benadrukten de voordelen voor investeerders en klanten van de Ford+-strategie die nieuwe elektrische modellen, OTA-updates, oplaaddiensten, volledige autonomie en nieuwe klantenservice omvat.
  • Ford wil een 'always-on'-relatie met klanten die nieuwe groeimogelijkheden biedt.
  • De autofabrikant uit Detroit bleef zijn elektrische push uitdragen via populaire modellen zoals de Mustang Mach-E crossover, E-Transit, Bronco en F-150 Lightning. De elektrische duw zal leiden tot nog meer niet-openbaar gemaakte modellen per CEO Jim Farley.
  • Ford heeft onthuld dat zijn nieuwe tech-stack genaamd Blue Oval Intelligence nieuwe functies via de cloud zal leveren. Ford zei dat het zijn doel is om de elektrische revolutie te leiden. Het is duidelijk dat de automaker zware concurrentie zal ondervinden van Tesla (NASDAQ:TSLA), General Motors (NYSE:GM) en Volkswagen (OTCPK:VWAGY) terwijl het dat doel nastreeft.
  • Ondanks de grote investeringen in EV's, is de ultieme visie van Ford om de winstgevendheid aanzienlijk te vergroten via schaalgrootte en inkomsten uit diensten.
  • Ford zei dat het investeert in solid-state batterijen, wat een positief teken zou kunnen zijn voor QuantumScape (QS +4,7%).
  • Ford creëert ook een op zichzelf staand Ford Pro-bedrijf om zich te concentreren op de commerciële activiteiten.
  • Ford wil dat zijn connected services-activiteiten net voorbij Tesla groeien in termen van chauffeurs.

    De omzet van het concern uit Dearborn over dit jaar komt uit op 129.99 miljard dollar. Zo blijkt uit gemiddelde verwachting van de analisten. Dit is licht meer dan de omzet over 2020 toen het bedrijf 127.14 miljard dollar verdiende.

    Historische omzetten en resultaten Ford Motor in beeld plus taxaties 2020

    historische koersen

    Ford Lommel ©

    Ford
    Ford


    Wat betreft het resultaat rekenen De meeste analisten op een nettowinst van 4.21 miljard dollar. Gezien de laatste analistenconsensus heeft het bedrijf dit jaar een winst per aandeel van 1.02 dollar. Hiermee komt de koers/winst-verhouding op 15.66 te liggen.

    De meeste analisten gaan er vanuit dat het concern geen dividenden uit zal gaan keren. Het doorsnee dividendrendement van de automobielsector ligt op een zeker aantrekkelijke 2.75 procent.

    Op basis van het huidige aantal uitstaande aandelen bedraagt de marktkapitalisatie van het bedrijf 64.06 miljard dollar. Het aandeel was de afgelopen 12 maanden vrij bewegelijk. Sinds juni vorig jaar staat het aandeel maar liefst 118 procent hoger. Het aandeel koerste het laatste jaar tussen de 6 en de 16 dollar.

    Historische koersen Ford Motor 2007-2021

    historische koersen fordmotor

    Het aandeel sloot vrijdag op 15.97 dollar.

    Analist.nl Nieuwsdienst: +31 084-0032-842
    nieuws@analist.nl

    Copyright analist.nl B.V.
    All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. Analist.nl doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.