Gent, 27/11/2023 - Mollie, een van de snelst groeiende financiële dienstverleners van Europa, registreerde een recordaantal uitgaven bij retailers in de week rondom Black Friday in Europa. Er werd 7,3 procent meer uitgegeven ten opzichte van Black Friday week 2022 en ook de gemiddelde orderwaarde steeg (+8,3%). De hogere uitgaven hebben onder andere te maken met het feit dat het aantal items dat per shopsessie werd gedaan met veertien procent ten opzichte van vorig jaar toenam. Kijkend naar de gehele week werden de meeste aankopen gedaan op Black Friday zelf en dan met name tussen 10 en 11 uur CET ’s ochtends.
Dit jaar waren vooral digitale producten populair: deze werden 24 procent vaker aangeschaft dan in 2022. Ook voertuigen werden dit jaar in groteren getale aangekocht (+13%), net als meubels (+9%). Alle sectoren - met uitzondering van digitale producten - zagen echter een kleinere toename in de uitgaven tijdens Black Friday week tussen 2022 en 2023 dan tussen de jaren 2021 en 2022. De modebranche ervoer zelfs een daling van tien procent in betalingsvolume ten opzichte van 2022, wat aansluit bij de dalende trend van het hele jaar in deze branche.
Buy Now, Pay Later-methoden bleken in Nederland en België even populair als voorgaande jaren. In Duitsland nam het aantal aankopen met deze methoden echter met tien procent af. Daar kozen dit jaar vaker voor de creditcard (+6,1%) en PayPal. Ook in het Verenigd Koninkrijk waren creditcards en andere Buy Now, Pay Later-methoden, zoals Klarna, graag gebruikte methoden.
Retailers zochten in aanloop naar het piekseizoen meer financiering en haalden volgens Mollie Capital-data in november twintig procent meer op dan het jaarlijkse gemiddelde. Mollie Capital werd door retailers vooral gebruikt voor het betalen van advertenties, voorraden en nieuwe tools, om zo optimaal voorbereid te zijn op de Black Friday week.
"Deze Black Friday week weerspiegelt de huidige economische situatie waarin Europese consumenten zich bevinden. Ze zijn op zoek naar de beste deals, niet alleen voor de feestdagen", zegt Ken Serdons, CCO bij Mollie. "Deze data bevestigt ook dat voorkeur voor betaalmethoden per land en per type aankoop verschilt. Het is daarom belangrijk dat retailers verschillende betaalmethoden aanbieden om de check-out ervaring te optimaliseren om zo hun verkoop te verhogen."
-------------
Over het onderzoek
Deze inzichten zijn gebaseerd op een analyse van miljoenen geaggregeerde en geanonimiseerde transacties via het Mollie platform in heel Europa, van maandag 20 tot en met vrijdag 24 november 2023. De vermelde percentages reflecteren een 'same-store' vergelijking. Dit betekent dat ze de relatieve stijging of daling in transactievolume en -waarde weergeven op een consistente basis, ondanks Mollies snelle groei en toenemend marktaandeel door de jaren heen. Hierdoor zijn de getallen betrouwbaar en vergelijkbaar over verschillende periodes.
-------------
Over Mollie
Mollie is een pionier in de betaalindustrie en een van Europa's snelst groeiende financiële dienstverleners. Het bedrijf, opgericht in 2004, faciliteert ondernemingen van elke omvang om op te schalen en te groeien door middel van snelle en flexibele financiering en een gebruiksvriendelijke betalings-API die meerdere betaalmethoden aanbiedt. Mollies missie is om complexe financiële diensten te vereenvoudigen en zo 's werelds meest geliefde financiële dienstverlener te worden.
Mollie heeft meer dan 130.000 klanten, een internationaal team met meer dan 750 medewerkers en kantoren in Amsterdam, Lissabon, Londen, München en Parijs.