Jean-Paul van Oudheusden marktanalist bij eToro: “Stellantis verrast opnieuw met goede cijfers, maar ziet het marktaandeel in de Verenigde Staten en Europa teruglopen. Over de eerste helft van 2023 zag de autofabrikant de winst toenemen tot €10,9 miljard, een stijging van 37% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. De omzet bereikte een record van €98,4 miljard, een plus van 12%. De operationele marge bleef met 14,4% op peil. Tegenover de goede financiële cijfers staat dat de eigenaar van merken als Fiat , Citroën, Alfa Romeo, Maserati, Dodge en RAM het marktaandeel in de Verenigde Staten zag teruglopen met 1,3% tot 10% en in Europa met 2,2% tot 19%. Het bedrijf hoopt deze trend in de tweede helft van het jaar te keren met de introductie van een aantal nieuwe modellen.
De sterke kant van Stellantis is dat ze consumenten veel verschillende modellen in veelgevraagde categorieën en prijsklassen bieden. Het nadeel daarvan is dat de logistiek complexer is dan bij andere autobedrijven. Het in Amsterdam gevestigde concern heeft een sterke positie in het segment van elektrische auto’s, met name in Europa, en merkt op dat het de benodigde grondstoffen voor toekomstige productie heeft veilig weten te stellen tot 2027. Net als bij andere automakers is de voorraad in de eerste helft van 2023 wel verder toegenomen, dit versterkt het beeld dat consumenten kritischer zijn geworden als het gaat om het doen van grote uitgaven. Stellantis heeft een langetermijnplan voor 2030, maar geeft in het persbericht geen vooruitblik voor de tweede helft van het jaar.”