De indruk bestaat dat het Russische Aeroflot een enigszins rammelende luchtvaartmaatschappij is. Deze oude vooroordelen vormen slechts een van de redenen voor het aandelenfonds Skagen Kon-Tiki om in ’s-werelds grootste luchtvaartmaatschappij te beleggen. Aeroflot heeft haar luchtvloot de afgelopen jaren significant vernieuwd en heeft hiermee een concurrentievoordeel ten opzichte van de directe concurrenten gecreëerd, gezien de lage operationele kosten. De aantrekkelijk geprijsde aandelen van Aeroflot is precies de reden waarom veel mensen nog altijd een verkeerde indruk van de onderneming hebben, zegt Fredrik Bjelland, portfolio manager van Skagen Kon-Tiki.
Bjelland haalt drie redenen aan om in Aeroflot te investeren:
1. Ten eerste is Aeroflot een relatief modern bedrijf met een jonge luchtvloot in vergelijking met andere grote luchtvaartmaatschappijen. Eind 2017 telde de Aeroflot-groep 332 vliegtuigen met een gemiddelde leeftijd van 6,2 jaar. Aeroflot vliegt met 224 vliegtuigen met een gemiddelde leeftijd van slechts 4,1 jaar (de groep bestaat eigenlijk uit vier verschillende luchtvaartmaatschappijen).
2. Ten tweede, de Aeroflot-groep vliegt met vliegtuigen van met name Airbus en Boeing . Eind 2017 beschikte de Aeroflot-groep slechts over zeven Antonov-vliegtuigen, die allemaal aan andere exploitanten zijn verhuurd. Aeroflot en de andere dochtermaatschappijen exploiteren 176 Airbus- en 98 Boeing -vliegtuigen.
3. Tenslotte is het vermeldenswaardig dat Aeroflot ook eigenaar is van Ruslands belangrijkste budget airline, Pobeda, die momenteel 16 vliegtuigen exploiteert, voornamelijk op haar thuismarkt. Bjelland gelooft dat de vooruitzichten voor Pobeda om te concurreren in het lage prijssegment goed zijn. Aeroflot richt zich meer op buitenlandse en zakelijke reizen.
Aeroflot is bovendien de belangrijkste luchtvaartmaatschappij op de luchthaven Sheremetyevo in Moskou, zijn thuisbasis. De Aeroflot-groep is goed voor meer dan 80% van de passagiers die via deze luchthaven reizen. Bjelland meent dat de onderneming hierdoor een duidelijk voordeel heeft op zijn thuismarkt, met name als het gaat om transitpassagiers, die nu 13,5 procent van de luchtvaartpassagiers uitmaken. Het is ook het vermelden waard dat de Aeroflot-groep een klein belang heeft in Sheremetyevo, wat weer extra zekerheid biedt voor de toekomstige positionering van de luchtvaartmaatschappij, vooral omdat de luchthaven van plan is haar capaciteit in de komende tien jaar te verdubbelen.
De Russische staat is nog steeds de meerderheidsaandeelhouder van Aeroflot. Het bedrijf wordt ook bestuurd met nationale belangen in het achterhoofd en het speelt een belangrijke rol in de transportstrategie van Rusland.
Voor een minderheidsaandeelhouder als Skagen vormt dit een groter en ander type risico dan de risico’s die private ondernemingen met zich meebrengen. Tegelijkertijd meent Bjelland dat staatseigendom Aeroflot bepaalde concurrentievoordelen biedt die belangrijk zijn op de Russische markt. Dankzij haar leidende marktpositie heeft Aeroflot de beste routes en vertrektijden, wat belangrijk is voor het zakelijk en premium segment.
Op korte termijn wordt de koers van het aandeel vooral gedreven door fluctuaties in de olieprijs en de visie van internationale investeerders op de financiële situatie van Rusland. Tot de zomer van 2017, toen de olieprijs begon te stijgen, was de koers van het aandeel Aeroflot zeer sterk. Meer dan een kwart van de kosten is gerelateerd aan brandstof, vandaar dat de hogere olieprijs door de meeste beleggers als negatief voor Aeroflot wordt gezien. Op iets langere termijn is een stabiele hogere olieprijs positief voor de aandelenkoers van Aeroflot, aangezien de Russische economie erg afhankelijk is van de olieproductie en -export. Na een koersdaling van bijna 40% van zijn top in juli 2017, denkt Bjelland dat de markt slechtere winstvooruitzichten heeft ingeprijsd dan realistisch is.
Bjelland is van mening dat op de langere termijn de inspanningen van de onderneming met betrekking tot de modernisering van haar luchtvloot, nieuwe routes en groei in het lage prijssegment via Pobeda zullen leiden tot een aanhoudende groei van zowel het aantal passagiers, als de bedrijfswinst. Hij stelt ook vast dat het aandeel zich, ondanks de hogere olieprijs, recentelijk heeft gestabiliseerd en dat de resultaten van het vierde kwartaal van 2017 goed werden ontvangen door de markt.
Analist.nl Nieuwsdienst: +31 084-0032-842
nieuws@analist.nl
Copyright analist.nl B.V.
All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. Analist.nl doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.