Apple sluit baanbrekende 10-jarige deal voor Major League Soccer
Apple (NASDAQ:AAPL) heeft een mijlpaal bereikt voor het streamen van tv, door een baanbrekende 10-jarige overeenkomst voor mediarechten te sluiten met Major League Soccer.
Dat is de eerste grote Amerikaanse sportcompetitie die zich wijdt aan een naam voor digitale media.
En de deal wijkt op andere manieren af van de norm: Apple betaalt geen vaste rechtenvergoeding voor het pakket, maar betaalt vanaf volgend jaar een minimale garantie ter waarde van $ 250 miljoen per jaar, volgens Sports Business Journal.
MLS praat nog steeds met lineaire tv-netwerken, waaronder ESPN (DIS) en Fox (FOX) (FOXA), maar die games zouden niet exclusief zijn, maar eerder gelijktijdig worden uitgezonden met Apple .
Ondertussen zal er een andere inkomstenstroom komen als Apple verkoopt in een nieuw MLS-abonnementsaanbod. Die service zou binnen de Apple TV-app bestaan en elke game omvatten, inclusief games die deel uitmaakten van nationale tv-pakketten (op ESPN, Fox en Univision), evenals lokaal uitgezonden individuele teamdeals.
Het is misschien een beetje een dambreuk in de digitale sport, aangezien competities en conferenties jarenlang hebben geprobeerd om meer investeringen los te krijgen van grote digitale medianamen.