Met alle perikelen rondom Volkswagen en zijn dieselschandaal staan ook andere Europese autofabrikanten in de schijnwerpers. Nomura Securities heeft mede daarom eens gekeken naar de Franse autobouwers Renault en Peugeot , waarbij onder meer ook is gekeken naar de afnemende autoverkopen in China.
In augustus was er opnieuw sprake van een afname van de autoverkopen in China. De autoverkopen daalden op jaarbasis met 3,4% tot 1,4 miljoen, zo blijkt uit een rapportage van de China Association of Automobile Manufactures. Dit was daarmee de derde maanddaling op rij en heeft ertoe geleid dat de groei over de eerste 8 maanden van 2018 is gedaald tot 2,6%.
Nomura Securities stelt dat de daling van de autoverkopen in China inmiddels is ingeprijsd in de koersen van autofabrikanten, al houden zij twijfel of dit ook het geval is voor de dalende marges.
Tegelijkertijd laat de bedrijvigheid in de industrie van de eurozone een verdere groei zien, zo blijkt uit cijfers die Markit deze week naar buiten bracht. Volgens het onderzoeksbureau liet de Franse industrie in september weer een groei zien, na een krimp een maand eerder.
Voor Renault heeft Nomura zijn koersdoel met 1 euro verhoogd tot 102 euro, terwijl het advies is blijven staan op ‘buy’.
De resultaten van de Franse autofabrikant zijn in vergelijking met sectorgenoten minder afhankelijk van de prestaties in China.
Gemiddeld hebben analisten voor Renault een koersdoel uitstaan van 96,33 euro, wat een verwacht rendement oplevert van 44,7%. Daarbij is de consensus voor het aandeel positief. Momenteel staan er 2 verkoop-, 5 houd- en 13 koopadviezen uit.
Momenteel bedraagt de koers-winstverhouding van Renault 7, terwijl het dividendrendement op 2,9% staat. Beleggers hebben over de afgelopen 12 maanden een koersrendement gerealiseerd van 13,9%.
Het koersdoel voor Peugeot is door Nomura juist met 1 euro verlaagd tot 16 euro, terwijl het advies is gehandhaafd op ‘neutral.
In tegenstelling tot Renault zijn de resultaten van Peugeot juist sterk afhankelijk van de prestaties in China. Volgens de schattingen van de analisten zou een stagnerende omzet en een 400 basispunten lagere marge het concern een vijfde van de winst kosten.
De consensus voor Peugeot is licht positief. Momenteel staan er 4 verkoop-, 5 houd- en 12 koopadviezen uit. Met een gemiddeld koersdoel van 18,93 euro rekenen analisten op een opwaarts koerspotentieel van 36,6%.
Beleggers in Peugeot beurden over het afgelopen jaar een koersrendement van 34,21%.