Eén – niet eens mysterieuze – reden waarom invoerrechten de wereldhandel niet kapotmaken

Artikelen Fisher Investments België
Fisher Investments België vertelt hoe de markten een politieke impasse ervaren
Fisher Investments België vertelt hoe beleggers nieuws over OPEC+ moeten ervaren
Fisher Investments België neemt cryptomunten onder de loep
Fisher Investments België over de Griekse ervaringen met classificatie
De ervaringen van Fisher Investments België met kredietratings
Vanuit haar ervaring bespreekt Fisher Investments België het fenomeen
van financiële oplichting en geven we aan hoe u dat kunt signaleren en vermijden
Fisher Investments België legt uit waarom vroeg instappen niet per se nodig is
Fisher Investments België neemt kapitaalbehoud onder de loep
Fisher Investments België legt uit wat we bedoelen met een stierenmarkt
Fisher Investments België biedt inzicht in de rol van kunstmatige intelligentie op de financiële markten
Fisher Investments België biedt inzicht in het verkopen van aandelen op het break-evenpunt
Fisher Investments België geeft kijk op niet-financiële alternatieve beleggingen
Fisher Investments België bespreekt hoe u emotionele beleggingsbeslissingen kunt vermijden
Fisher Investments België neemt capitulatie onder de loep
Fisher Investments België analyseert het belang van consumentenprijsindexen
Tussentijdse verkiezingen in de VS: is impasse gunstig of nadelig voor aandelen?
Is het verleden een proloog? Fisher Investments België neemt de marktgeschiedenis onder de loep​​
Fisher Investments België bespreekt de impact van natuurrampen op economieën en aandelen​​
Fisher Investments België over de actuele stand van zaken op de obligatiemarkten
Wat aandelenwaarderingen volgens Fisher Investments België aan beleggers prijsgeven​​
Fisher Investments België: laat de maatregelen van de centrale banken geen reden
zijn om uit de aandelenmarkt te stappen​​
Waarom Fisher Investments België meent dat de demografie niet noodlottig hoeft te zijn voor de markten
Wat vormt de basis van het langetermijnrendement van aandelen?​​
Waarom Fisher Investments België de vrees voor een zwakkere groei niet deelt​​
Waarom Fisher Investments België vindt dat beleggers beter niet wachten op officieel recessienieuws​​
Waarom volgens Fisher Investments België de kosten van uw levensonderhoud
niet af te lezen zijn aan consumptieprijsindexen​​
Waarom aandelen zich niet veel aantrekken van vrijhandelsovereenkomsten​​
Drie tips die beleggers helpen om gedisciplineerd te blijven in onzekere tijden​​
Zo kijkt Fisher Investments België naar de cyclus op de aandelenmarkt ​​
Zo benadert u deze lente en zomer de economische cijfers ​
Fisher Investments België over de invloed van politiek op de markten
Fisher Investments België over de politiek in 2021
In goud beleggen: kan deze grondstof schitteren in uw portefeuille?
Hoe Fisher Investments België aankijkt tegen beleggen in opkomende markten
COVID-19 en de risico's van eenzijdig inkomensbeleggen
Waarom de grootte van aandelen ertoe doet in de marktcyclus
Wat pessimisme vertelt over de volgende bullmarkt
Inzicht in grote bedragen? Eenvoudige wiskunde volstaat
Wanneer terughoudendheid of niets doen de beste beleggingsstrategie is
Waarom een krimpende beroepsbevolking niet per se tot stagnatie leidt
Hoe moeten beleggers bedrijfswinst interpreteren?
De digitaks: een storm in een glas water
Waarom verlaagt de ECB de rente?
Populisten versplinteren ook de Europese politiek
Eén – niet eens mysterieuze – reden waarom invoerrechten de wereldhandel niet kapotmaken
Beleggersgids over inflatie
Sentiment in de eurozone onderschat de realiteit
Het is niet al goud wat blinkt
Wilt u beter beleggen? Koop gewoon de wereld
Een andere kijk op politieke risico's
Waarom wereldwijde diversificatie belangrijk is
Enkele handige tips om te beleggen voor uw pensioen
Zeven grafieken waaruit groei blijkt
De politiek kan de ontwikkeling van de markt beïnvloeden
Waar reageren de markten het hardst op? Je zou versteld staan…
Hoe wereldwijd beleggen kan helpen het single-stock risico te verlagen
Niet alleen aandelen brengen risico's met zich mee
Afwegingen, risico en realistisch beleggen
Waarom een politieke impasse goed kan zijn voor aandelen
Hoe reageren als de volatiliteit toeslaat?
Cash aanhouden kan veel geld kosten
Maakt verkopen in mei blij?
Fisher Investments Belgie
Wat aandelen in de eurozone (niet) nodig hebben om te stijgen

Bij het lezen van berichten in financiële media merken wij dat veel mensen schrik hebben voor de mogelijke impact van invoerrechten op de wereldeconomie. De invoerrechten die de Amerikaanse president Donald Trump onlangs oplegde, voorspellen weinig goeds en de vergeldingsacties van zijn handelspartners lijken de vrees voor een wereldwijde economische vertraging, of erger, aan te wakkeren. Maar wij zijn van mening dat de vermoedelijke gevolgen van de invoerrechten zullen verbleken bij deze angsten. En dat betekent dat de aandelenmarkten een positieve verrassing te wachten staat. Waarom? Bilaterale invoerheffingen zijn nu eenmaal makkelijk te omzeilen!

In de cijfers zien we nu al tekenen dat het gebeurt. Een studie van de Japanse bank Nomura toont aan dat de export van Vietnam en Taiwan naar de VS steil de hoogte is ingegaan sinds de introductie van de invoerheffingen, terwijl de invoer in de VS vanuit China een beetje is afgezwakti. Een ander verslag, op basis van cijfers van S&P Global Market Intelligence, toont dat de import in de VS van in China gemaakte meubelen in het eerste kwartaal van 2019 met 13,5% kwartaal op kwartaal daalde, terwijl de leveringen vanuit Vietnam en Taiwan respectievelijk met 37,2% en 19,3% stegenii. De Amerikaanse invoer van Chinese koelkasten daalde met 24,1%, maar de import van Zuid-Koreaanse en Mexicaanse koelkasten ging met respectievelijk 31,8% en 32% omhoog.iii

Een deel daarvan kan te maken hebben met reële wijzigingen in de plaatsen waar Amerikaanse bedrijven goederen inkopen. Maar toeleveringsketens veranderen meestal niet zo drastisch in zo’n korte tijd. Want het vraagt doorgaans tijd om nieuwe netwerken uit te bouwen. Bedrijven moeten niet alleen nieuwe leveranciers zien te vinden, maar ook onderhandelen over contracten en zorgen voor de verzending van hun producten, en indien nodig moet het personeel in nieuwe vestigingen worden uitgebreid. Het verklaart wellicht de berichten als zou ten minste een deel van deze schommelingen in de handelscijfers te maken hebben met het feit dat bedrijven goederen een nieuw etiket geven met een vervalst land van herkomst. In een spraakmakend voorbeeld meldde de Vietnamese douane dat hun Amerikaanse collega’s verschillende gevallen hadden ontdekt van Chinese goederen die het etiket ‘Made in Vietnam’ hadden gekregen. De douane van Vietnam besloot daaruit dat Chinese producenten goederen naar Vietnamese fabrikanten stuurden, die er dan een nieuw etiket op aanbrachten en ze zo op hun beurt naar de VS exporteerden. Het zou ons niet verbazen als deze praktijk veel meer voorkwam dan bij de tientallen betrapte bedrijven alleen.

Hoewel het vervangen van etiketten slechts geknoei op korte termijn is, zijn er ook aanwijzingen dat bedrijven alternatieve oplossingen op lange termijn plannen. "Volgens de Amerikaanse Kamer van Koophandel in China, een vereniging zonder winstoogmerk met meer dan 3.300 leden uit 900 bedrijven uit heel China, heeft 35% van de ondervraagde bedrijven zijn productievestigingen uit China naar andere landen, bijvoorbeeld in Zuidoost-Azië, verhuisd of overwegen ze dit te doen.v" Hoe langer de invoerheffingen van kracht blijven, hoe meer dit volgens ons in de toekomst zal gebeuren. Het wordt dan immers interessanter om langetermijnoplossingen uit te werken in plaats van noodoplossingen op korte termijn. We geloven overigens niet dat deze invoerheffingen altijd zullen blijven bestaan. Er zijn volgens ons namelijk indirecte aanwijzingen dat Trump deze invoerheffingen als onderhandelingstactiek gebruikt. Hij heeft al nieuwe en gedreigde invoerheffingen tegen Mexico afgevoerd na succesvolle onderhandelingen over het handelsbeleid en immigratie. Maar als bijvoorbeeld de gesprekken met China zouden mislukken en de invoerheffingen toch zouden blijven bestaan en definitief worden, dan zal dit de bedrijven aanmoedigen om hun toeleveringsketen op lange termijn te herschikken.

Amerikachinaoorlog

Ondertussen zijn er signalen dat bedrijven gebruikmaken van landen die vrijgesteld zijn van maatregelen als de invoerheffingen op staal en aluminium. Een van deze landen is Australië. Het werd vrijgesteld van de invoerheffingen op staal en aluminium die de VS in maart 2018 wereldwijd heeft opgelegd. De invoer van aluminium vanuit Australië naar de VS steeg in het eerste kwartaal van 2019 met 350% jaar op jaarvi. We vermoeden dat dit geen toeval is, en het is waarschijnlijk een van de redenen waarom president Trump overwogen heeft om Australië invoerheffingen op te leggen, hoewel het land aanvankelijk niet een van zijn doelwitten was. Door de geografische ligging dicht bij China bleek het een natuurlijk achterpoortje voor regionale exporteurs.

Voor multinationals met grote internationale toeleveringsketens vraagt het omzeilen van invoerheffingen waarschijnlijk niet veel creativiteit. Denk aan autofabrikanten uit de eurozone. Experts waarschuwen vaak dat zij schade zullen lijden als president Trump zijn dreigement met invoerheffing op auto's doorzet. Deze tactiek zou echter ook gunstig kunnen uitvallen. Hoewel de EU in 2018 voor EUR 37,3 miljard aan auto's naar de VS exporteerde, bezitten vele grote autofabrikanten uit de eurozone ondertussen ook al productiefaciliteiten in de VSvii. Volgens een Duitse industriële groep verscheepten de Duitse autofabrikanten in 2017 weliswaar 494.000 auto's naar Amerika, maar bouwden ze er in de VS zelf 804.000 – waarvan ze meer dan de helft naar Canada, Mexico en China exporteerdenviii. Dus als Trump belastingen heft op Europese auto's, kunnen Europese autobouwers het maximum halen uit hun fabrieken in de VS en zo hun wereldwijde leveringslijnen aanpassen. Ze kunnen alle in de VS gebouwde auto's ter plaatse verkopen in plaats van ze naar het buitenland te verschepen, terwijl hun fabrieken in Europa en Mexico naar Canada, Mexico en China kunnen exporteren.

Tot slot zouden de bedrijven de invoerheffingen kunnen vermijden zonder de handel om te leggen door gewoon de gebruikte goederencode te veranderen. Om in de VS ingevoerde producten te traceren worden duizenden codes gebruikt. Het is dan ook niet zo moeilijk om enkele categorieën te gebruiken die elkaar schijnbaar overlappen. Zo is er een invoerheffing van 82% op de code voor diamanten zaagbladen uit China, maar er wordt gemeld dat "importeurs in Californië die in handen zijn van een Chinese fabrikant geprobeerd hebben de invoerheffing te omzeilen door de diamanten zaagbladen de code van slijpsteen mee te gevenix". Naar verluidt stelde de Amerikaanse douane in 2018 een plotse toename van dergelijke verkeerde classificaties vast. Hier en daar werd zelfs gesuggereerd dat het aantal gevallen in zes maanden tijd verdrievoudigd wasx.

Aangezien er zoveel manieren zijn om aan de invoerheffingen te ontsnappen, lijkt het ons weinig waarschijnlijk dat hun economische impact groot genoeg zal zijn om een wereldwijde recessie te veroorzaken. Daardoor is de kans op aangename verrassingen groot. Wij zijn van mening dat de invoerheffingen ongevaarlijk zijn. Zelfs mochten beleggers dit nooit echt beseffen, als de cijfers voortdurend beter zijn dan verwacht en de invoerheffingen niet leiden tot de algemeen gevreesde economische neergang, dan verwachten wij dat dit een verzachtend effect zal hebben op het beleggerssentiment, en op de wereldwijde aandelenmarkten.

Facebook: https://www.facebook.com/FisherInvestmentsBelgie/
Twitter: https://twitter.com/FisherInvestBE
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/fisher-investments-europe---belgië

Fisher Investments België is de handelsnaam die Fisher Investments Luxembourg, Sàrl in België gebruikt ("Fisher Investments België"). Fisher Investments Luxembourg, Sàrl, een in Luxemburg geregistreerde besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid (Ondernemingsnummer: B228486), is gereguleerd door de Commission de Surveillance du Secteur Financier ("CSSF") en de statutaire zetel is geregistreerd op K2 Building, Fabryki Mebli Forte 1, 2a rue Albert Borschette, Troisième étage, L-1246 Luxembourg. Fisher Investments België besteedt sommige aspecten van het dagelijks beleggingsadvies, van het portefeuillebeheer en van de transacties uit aan haar dochterondernemingen. Meer specifiek zal de voorbereiding van rapporten met betrekking tot de geschiktheid van de beleggingen gedeeltelijk uitgevoerd worden door Fisher Investments Europe Limited, handelend onder de naam Fisher Investments UK ("Fisher Investments UK"), en zal de dagelijkse besluitvorming over de portefeuillestrategie uitgevoerd worden door Fisher Asset Management, LLC, handelend onder de naam Fisher Investments ("Fisher Investments"). De transacties kunnen worden verricht door Fisher Investments België, Fisher Investments UK of andere dochterondernemingen.

Beleggen op de financiële markten brengt een risico van verlies met zich mee en er is geen garantie dat het belegde kapitaal geheel of gedeeltelijk terugbetaald zal worden. Rendementen uit het verleden bieden geen garantie voor toekomstige rendementen en geven daar geen betrouwbare indicatie van. De waarde en opbrengst van de beleggingen volgen de schommelingen van de wereldwijde aandelenmarkten en van de internationale wisselkoersen.

____________________________________________
i "It's Not China or the US: Here Are the Trade War's Winners – So Far", Yen Nee Lee, CNBC, 4/6/2019.
ii "U.S.-China Trade War Is Rerouting U.S. Import Flows", Lisa Baertlein, Reuters, 10/4/2019.
iii Ibid.
iv "Vietnam to Crack Down on Chinese Goods Relabeled to Beat US Tariffs", personeel van Reuters, 9/6/2019.
v "The Global Manufacturing Industry is Moving Out of China", Cheng Xiaonong, The Epoch Times, 19/10/2018.
vi Bron: USGS, 13/6/2019. Procentuele wijziging j-o-j in aluminiumimport voor consumptie, eerste kwartaal van 2019.
vii Bron: European Automobile Manufacturers Association, 14/6/2019. Export van personenwagens uit de EU naar de VS volgens waarde, 2018.
viii Bron: "VDA President Bernhard Mattes on Import Tariffs Imposed by the US Administration", Verband der Automobilindustrie, 24/5/2018.
ix "How Import Chinese Steel Tariff-Free: Change the Label to Turbine Parts", Mish Talk Global Economic Trend Analysis, 8/10/2018.
x Ibid.