RIBI™ 2025 beoordeelde 600 vermogensbeheerders uit de hele wereld op hun vermogen om hun inzet voor duurzame ontwikkeling te vertalen naar hun merk.
Meer dan de helft (53%) van de vermogensbeheerders heeft als bedrijfsdoel om hun identiteit te verankeren.
Toch creëert minder dan de helft (45%) van hen differentiatie van binnenuit, waarbij ten minste één waarde of overtuiging het verschil maakt in een concurrentiële markt.
Brussel, 09 april 2025 – DPAM staat op de eerste plaats in de wereldwijde top 10 van Responsible Asset Managers volgens de Responsible Investment Brand Index (RIBI) 2025 van Hirschel and Kramer (H&K). En dat voor het tweede jaar op rij. Het kantoor staat ook op de eerste plaats in de ranglijsten Europe ex-UK Top 10 en Benelux Top 10.
In zijn zevende editie onderzoekt de Responsible Investment Brand Index (RIBI™) het vermogen van 600 vermogensbeheerders uit de hele wereld om hun inspanningen voor duurzaam beleggen te vertalen naar hun hoofdmerk. Binnen de vermogensbeheersector geldt de index als een onmisbare tool en informatiebron.
De twee beoordelingsdimensies van RIBI zijn:
• Commitment (Engagement) (verticale, harde factoren): vijf criteria uitgedrukt als een gewogen gemiddelde, zoals de mate en kwaliteit van het engagement en rentmeesterschap, en de strategie en organisatie omtrent verantwoord beleggen. De evaluatiebron is gebaseerd op de ‘Principles for Responsible Investment Transparency Reports’: tot 300 parameters worden in aanmerking genomen om de vijf belangrijkste criteria van de ‘engagement’-rating te bepalen.
• Brand (Merk) (horizontale, zachte factoren): acht criteria, zoals de uitdrukking van een intentieverklaring, de uitdrukking van een waardesysteem, en de link met maatschappelijke ambities. Deze evaluatie is gebaseerd op onderzoek en vakkennis.
Dit jaar steunt de beoordelingsmethodologie op dezelfde filosofie als de vorige zes RIBI-edities. Er werd echter meer granulariteit toegevoegd. Zo werd de RIBI-analyse van de vermogensbeheerders uitgevoerd volgens grootte, waarbij er onderscheid werd gemaakt tussen Boutiques (AUM tot € 20 miljard) zoals in eerdere edities, Mid-Tier (AUM van € 20 tot € 100 miljard), Major Institutions (AUM van € 100 tot € 500 miljard) en Giants (AUM van meer dan € 500 miljard). Daaruit blijkt dat hoe groter de vermogensbeheerders zijn, hoe beter zij er gemiddeld in slagen om hun overtuigingen op het vlak van verantwoord beleggen uit te drukken in hun merk. Tegelijkertijd doen sommige kleinere vermogensbeheerders het erg goed (in die mate zelfs dat drie ‘Boutiques’ het tot de wereldwijde top 10 schoppen).
Net als de vorige jaren kunnen bedrijven in de index in vier categorieën worden ingedeeld: de Avant-gardist, die boven het gemiddelde scoort op het vlak van Commitment (Engagement) en Brand (Merk); de Traditionalist, die boven het gemiddelde scoort voor Commitment en onder het gemiddelde voor Brand; de Aspirant, die boven het gemiddelde scoort voor Brand en onder het gemiddelde voor Commitment; en de Laggard, die voor beide scores onder het gemiddelde zit.
Als Avant-gardist is DPAM een van slechts twee bedrijven die in alle zeven RIBI-edities consequent de wereldwijde top 10 hebben gehaald. De resultaten voor 2025 tonen zowel stabiliteit als een lichte vooruitgang op het vlak van Commitment, en een lichte vooruitgang op het vlak van Brand. Hoewel het percentage Avant-gardisten (20%) hetzelfde is als vorig jaar, is het universum van beoordeelde bedrijven gegroeid, wat betekent dat er zich dit jaar dertig nieuwe vermogensbeheerders bij de toonaangevende Avant-gardisten hebben gevoegd. Net als vorig jaar blijft Europa op beide vlakken stevig aan de leiding, terwijl de VS, hoewel het zijn positie versterkt, achterblijft. De situatie in de regio Azië-Stille Oceaan is zeer divers.
Ophélie Mortier, Chief Sustainable Investment Officer (CSIO) bij DPAM, legt uit: “Zelfs in deze uitdagende context waarin we op korte termijn onder druk staan, blijven we overtuigd van het belang van verantwoord beleggen en dubbele materialiteit. Onze plicht tegenover onze klanten, belanghebbenden en de maatschappij is de drijfveer achter onze missie als vermogensbeheerder. We richten ons op de slimme integratie van materiële factoren om duurzame franchises te zoeken, onafhankelijk van economische cycli, de regelgevende omgeving of politieke druk. Ons doel blijft beter gefundeerde beslissingen nemen voor een hoger rendement. We geloven in wat zinvol is voor alle beleggers, los van concepten en acroniemen.”