Belgische reorganisatie kost Carrefour 40 miljoen euro
De sluiting van elf Belgische winkels heeft een aanzienlijke impact op de prestaties van de Franse winkelketen Carrefour . De herstructurering van het Belgische winkelpark, waarbij acht hypermarkten en drie supermarkten werden gesloten en 1.100 banen werden geschrapt, had een negatieve impact van ongeveer 40 miljoen euro.
De winkelketen heeft in België nog een marktaandeel van 23,4 procent. Daardoor is Carrefour in België teruggevallen tot de derde plaats.
De Franse keten moet de Belgische groepen Colruyt en Delhaize laten voorgaan. In totaal moest Carrefour wereldwijd eenmalige kosten voor een bedrag van 384 miljoen euro inschrijven, onder meer door belangrijke afschrijvingen in Brazilië.
Carrefour boekte tijdens de eerste helft van dit jaar een nettowinst van 82 miljoen euro, tegenover een verlies van 58 miljoen euro tijdens dezelfde periode vorig jaar. De omzet steeg met 6 procent tot 43,7 miljard euro.