De coronapandemie heeft verschillende sectoren hard getroffen. De horeca- en de eventsector komen vaak in het nieuws en worden als schoolvoorbeeld genoemd, maar ook in de branche van de promotionele artikelen is de schade enorm. In dit artikel focussen we op de effecten van de coronapandemie op deze sector.
Enerzijds valt het op dat de marktvraag verschoven is. Uiteindelijk is dat ook logisch, als alle sportscholen gesloten zijn is een waterfles bedrukken of een sporttas bedrukken misschien niet het beste idee. In de plaats daarvan werd er tijdens de eerste coronagolf veelal gekozen voor gezondheidsproducten. Bedrukte flesjes handzeep waren bijvoorbeeld heel populair. Het gevolg was dan weer dat de voorraden al snel begonnen te slinken, zeker omdat de vraag naar deze producten ook enorm gestegen was. Een coronagolf later koos men dan weer steeds nadrukkelijker voor geschenken die al dat thuiswerken wat ondersteunden. Balpennen, muismatten en notitieboekjes werden ineens een stuk populairder. De tekorten zijn intussen ook weer aangevuld en de levertijden zijn weer zoals vanouds.
Bij de eerste coronagolf hadden veel van deze bedrijven het moeilijk om nog aan producten te komen. Bij promotieartikelen gaat het vaak om producten die aan erg lage prijzen worden verkocht, terwijl er toch wel wat bedrukkingswerk en -kosten bij komen kijken. Om dat rendabel te houden, worden veel van deze producten in grote hoeveelheden vanuit China verscheept. Tijdens de eerste corona-uitbraken ging China echter op slot en sloten deze fabrieken. Ook het internationaal verkeer kreeg het bovendien moeilijk.
Hierdoor werd het vaak moeilijk om beloftes na te komen en liepen de levertijden alleen maar op. Dit begon allemaal al nog voor ons eigen land op slot ging. Zo ging bijvoorbeeld Aalst carnaval eind februari zelfs nog gewoon door. Op dat moment was er eigenlijk nog een vrij grote vraag naar promotieartikelen, maar begonnen de eerste leveringsproblemen wel de kop op te steken. Hierdoor is de sector eigenlijk iets vroeger getroffen dan andere sectoren.
Hoewel er best wel wat werkgevers zijn die hun personeel met een geschenkje een hart onder de riem hebben gestoken, valt het niet te ontkennen dat de sector zwaar getroffen is door de coronapandemie. Promotieartikelen doen het nu eenmaal goed op massa-evenementen zoals festivals. Deze zijn allemaal afgeschaft en dan hoeft het niet te verbazen dat het aantal bestellingen een drastische terugval heeft gekend.
Exacte cijfers zijn er voor België niet. In de COVID-19 Promotional Products Business Indicators van NAPCO Research werd dit wel onderzocht, maar dan voor de Verenigde Staten en Canada. Als de cijfers ook voor België representatief zijn, is het een kleine ramp. Daar hadden tijdens de eerste coronagolf immers zo'n 82,1% van de branchebedrijven aangegeven minder bestellingen binnen te krijgen. Bij bijna 1 op de 2 bedrijven ging het om 60 tot 80% minder bestellingen. Zo'n terugval is potentieel vernietigend.
Er zijn sectoren waarbij men verwacht dat de markt zich binnenkort zal herstellen en waarbij er zelfs optimisme heerst. Neem bijvoorbeeld de bioscoopsector waar talloze releases zijn uitgesteld. Ineens zullen die releases een voor een verschijnen en bezoekers lokken, die intussen uitgekeken zijn op het Netflix-aanbod.
Zoiets ligt voor de sector van promotieartikelen moeilijker. Sommige events zoals het EK voetbal zouden inderdaad alsnog moeten plaatsvinden, maar het is niet duidelijk of dit gepaard zal kunnen gaan met grote schermen en enthousiaste supporters. Geschrapte jaarlijkse events zoals beurzen en festivals zullen allicht ook maar gewoon door de nieuwste editie worden opgevolgd.
Bovendien moeten we er ons bewust van zijn dat de economie momenteel nog vrij goed gespaard is gebleven. Dat heeft veel te maken met de miljarden die de overheid uit hun hoge hoed heeft getoverd. Daar staan leningen aan, gelukkig, lage interesten tegenover. Hoe dan ook kan de overheid dat niet blijven bolwerken en zal er een moment komen waarop de economie de mokerslag zal voelen. Veelal is het op zo'n moment dat de marketingkosten eraan moeten geloven. Men bestelt minder promotieartikelen en tegelijkertijd worden er ook minder bedrijfsevenementen gepland. Het valt te bedenken dat de sector van de promotieartikelen daardoor opnieuw hard zal worden getroffen.