De omzet werd gerealiseerd in de periode waarin de openingstijden van de vijftien Nederlandse vestigingen door COVID-19 werden beperkt. Tegelijkertijd kwamen de online verkopen in een stroomversnelling. “Ik ben buitengewoon trots op deze prestatie, maar bovenal op onze medewerkers. Zij zijn tenslotte degene die alle aankopen verwerken”, laat Evert de Goede, Algemeen Directeur Hornbach Holding Nederland, weten. Pas sinds 31 augustus is Hornbach Holding weer open volgens de normale openingstijden. Alle andere coronamaatregelen zijn onverminderd van kracht en worden verder aangescherpt in lijn met de nieuwe maatregelen van het kabinet. De Goede vervolgt: “Onze medewerkers werken al maanden keihard om alles in goede banen te leiden. Zo worden bij ons nog steeds alle winkelwagens na gebruik schoongemaakt en wordt toegezien op de 1,5 meter afstand. We zien dat doe-het-zelvers vooraf goed nadenken over hun aankopen, nu zij vaak grotere projecten aanpakken. Zij beperken hun bezoek aan de bouwmarkt door meer tegelijk te kopen en vaker online te bestellen.” De verwachting is dat de klustrend in het najaar doorzet, nu iedereen meer tijd thuis doorbrengt.
Dat consumenten Hornbach Holding vorige week voor de vijftiende keer uitriepen tot Beste Bouwmarkt van Nederland vindt De Goede een groot compliment: “Het is grandioos om, juist in deze tijd, naast de positieve cijfers ook de directe waardering van consumenten te krijgen. Daar doen we het voor. Deze award is een geweldige schouderklop voor iedereen binnen ons bedrijf. Dat we ook, en voor de derde keer op rij, de Webshop Award in de categorie Bouwmarkten mee naar huis mochten nemen is helemaal fantastisch”, aldus De Goede. Hornbach Holding onderscheidt zich onder meer met laagsteprijsgarantie, een enorm assortiment en deskundig advies.
De grootste operationele subgroep, Hornbach Holding Baumarkt AG, exploiteerde op 31 augustus 160 bouwmarkten met tuincentrum en webshop in negen Europese landen. In Duitsland steeg de like-for-like omzet met 24,3% in de eerste helft van 2020/21. In de rest van Europa steeg de netto-omzet met 17,1%. De online verkopen kwamen in een stroomversnelling en stegen binnen de groep met twee derde in de eerste helft van het jaar. In ons land noteert Hornbach Holding wederom dubbele groeicijfers. In januari van dit jaar opende het concern de vijftiende Nederlandse projectbouwmarkt met tuincentrum in Duiven. Evert de Goede: “En we blijven ons richten op groei. Inmiddels wordt er hard gebouwd aan onze zestiende Nederlandse vestiging in Apeldoorn. De zeventiende komt in Enschede en met de vaststelling van het bestemmingsplan door de gemeenteraad in Nijmegen afgelopen woensdag, is ook de achttiende Nederlandse vestiging dichtbij.”
De sterke omzetgroei in combinatie met verbeterde kostenratio’s, leidde tot een aanzienlijke stijging van de winst in de eerste helft van het boekjaar 2020/21. Hornbach Holding Group verhoogde zijn bedrijfsresultaat (EBIT) gecorrigeerd voor niet-operationele winsteffecten met 68,7% tot € 334,7 miljoen. De jaarprognose is bijgesteld, omdat de operationele ontwikkeling positiever wordt ingeschat dan voorheen. Het wordt onwaarschijnlijk geacht dat er opnieuw landelijke marktsluitingen zullen plaatsvinden in verband met COVID-19. Verwacht wordt dat de geconsolideerde omzet in het boekjaar 2020/21 zal groeien tussen de 8% en 15% (voorheen plus 5%). De gecorrigeerde EBIT zal naar verwachting een waarde bereiken tussen € 270 miljoen en € 330 miljoen (boekjaar 2019/2020 € 227 miljoen).