Drankenproducent Nolet Holding heeft het belang in Lucas Bols significant uitgebreid tot zo’n 21%. Het doet de fondsbeheerders van Add Value Fund denken aan de manier waarop de Duitse miljardairsfamilie Reimann twee jaar geleden DE Masterblenders 1753 overnam. Na verwerving van een klein belang bouwde de familie vervolgens haar positie uit om nog geen jaar na de beursgang met een openbaar bod te komen. Financiering van een overname hoeft voor Nolet Holding geen probleem te zijn. Na deze transactie heeft Add Value Fund zijn belang in Lucas Bols uitgebreid.
Add Value Fund ging op bedrijfsbezoek bij de Veluwse Machine Industrie, onderdeel van TKH Group. VMI ontwikkelt en bouwt machines voor met name de autobandenindustrie en is daarmee de onbetwiste wereldmarktleider in dit segment.De groeistrategie van VMI vertaalt zich in een krachtige omzetgroei en voor 2016 en volgende jaren heeft VMI echter een ijzersterke basis gelegd voor verdere groei van omzet en winst. Daarbij speelt een aantal trends in de bandenbouwindustrie in het voordeel van de onderneming. Ruim 70% van het bestaande machinepark aan bandenbouwmachines is ouder dan 15 jaar, daarom is er een hoge prioriteit in de industrie voor vervanging van bestaande technologie en flexibelere productiemethoden. Burgers en Wiersma zijn van mening dat VMI de komende jaren de sterke winstgroei van TKH Group zal blijven aanjagen.
Ook Kendrion werd bezocht door de fondsbeheerders. Kendrion heeft gekozen voor enkele marktniches om de groei de komende periode te versnellen. Dit betreft de wereldmarkt voor liften, de markt voor servomotoren en voor a-synchrone motoren. Verder zijn een vijftal nichemarkten geselecteerd voor business unit Passenger Cars, te weten brandstofsystemen, veersystemen, motormanagement, geluidsystemen en Human Machine Interface. Wel kan er sprake zijn van enige omzet- en margedruk vanwege de crisis bij Volkswagen en de groeiafzwakking in China.
VW is de grootste klant van Kendrion , goed voor circa 13% van de totale omzet. Een 10% omzetdaling bij VW vertaalt zich in een omzetreductie van een kleine 2% bij Kendrion ; anderzijds zou een lager VW-omzetaandeel weer (deels) kunnen worden gecompenseerd door een hogere omzet bij concurrerende automotive producenten. Volgens Burgers en Wiersma moet Kendrion de structurele omzet- en resultatengroei van de laatste jaren kunnen vasthouden.
ValueSpectrum News wire: +31 084-0032-842
news@valuespectrum.com
Copyright analist.be B.V.
All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. analist.be doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.