Heineken heeft in het tweede kwartaal de verwachtingen niet waar kunnen maken. Door de eerder doorgevoerde prijsverhogingen als gevolg van de inflatie zag de bierbrouwer het biervolume in de eerste zes maanden van 2023 dalen met 5,6% daar waar analisten -3,3% hadden verwacht. Het vooruitzicht voor de groei van de operationele winst in heel 2023 wordt naar beneden bijgesteld van 5 tot 10% naar 0 tot 5%. Dat resultaat moet in de tweede helft van het jaar voornamelijk worden gerealiseerd door een groot kostenbesparingsprogramma, dat al eerder werd aangekondigd.
In de Verenigde Staten heeft Heineken nog niet weten te profiteren van de Bud Light-crisis bij concurrent en marktleider AB Inbev. Dat bedrijf zag de omzet instorten door een controversiële marketingcampagne. Analisten hoopten op een kleine groei, maar ook daar liep het biervolume met 1,5% terug. In Azië kreeg Heineken de grootste tegenvaller te verwerken met een volumedaling van 13,2%.
De algemene macro-economische marktverwachting is dat de inflatie in de Verenigde Staten en Europa in de komende maanden blijft dalen en dat in beide regio’s de beleidsrente van de centrale bank op of dicht bij een piek is. Heineken lijkt goed gepositioneerd om de economische tegenwind te doorstaan en te profiteren op het moment dat de rentes worden verlaagd en het consumentenvertrouwen weer toeneemt.