Of het nu gaat om een woning, een restaurant, een hotel of een kantoor: het interieur heeft altijd meubelen nodig. De meubelenmarkt zal met andere woorden nooit verdwijnen. Onder meer de toenemende mate van thuiswerken heeft de vraag naar kantoormeubelen aangezwengeld. Tegelijkertijd zorgt de oorlog in het oosten van Europa ervoor dat de consument de vinger op de knip houdt. Dit resulteert in een aantal opmerkelijke ontwikkelingen.
De oprichting van nieuwe IT-parken en commerciële zones zorgt ervoor dat de vraag naar efficiënt kantoormeubilair overal ter wereld toeneemt. Tegelijkertijd komt de focus steeds meer te liggen op thuiswerken. Hierdoor zijn er zowel thuis als op kantoor meubelen nodig. Dit heeft gezorgd voor een snelle groei van de kantoormeubelensector. Dat is niet alleen te merken in echte groeilanden, maar ook in de Benelux. In De Tijd verscheen bijvoorbeeld recent een interview met Olivier Robberechts van het gelijknamige familiebedrijf. Ook hij merkte op hoe de business op volle toeren draait.
In België is Manutan een grote speler. Het is een marktleider op het gebied van het leveren van artikelen en diensten voor werkplaatsinrichting, magazijninrichting en kantoorinrichting. Van een ergonomische bureaustoel over schoonmaakapparatuur tot verpakkingstoestellen, je vindt het er allemaal. Het bedrijf is in 1966 opgericht en biedt meer dan 200.000 producten. Het kan reeds verschillende jaren op rij winstcijfers voorleggen. Ook de omzet is al jaren groeiende, net als het eigen vermogen.
In 2021/2022 boekte Manutan Group zelfs nog een recordomzet. De stijging van de nettowinst had volgens een gepubliceerd persbericht deels te maken met een verbetering van de financiële resultaten door wisselkoersschommelingen en een lagere vennootschapsbelastingtarief in Frankrijk. De strategie voor de komende jaren omvat het uitbreiden van het aanbod van verantwoorde producten en diensten en het versterken van het hybride bedrijfsmodel.
Ook op het gebied van luxemeubelen zijn de mondiale vooruitzichten gunstig. Volgens prognoses zal de markt tot 2027 gemiddeld genomen met meer dan 4,5% groeien. Dit heeft onder andere te maken met groeiende consumentenuitgaven voor luxewoningen en inrichtingsproducten, met name in groeilanden als Zuid-Afrika, Brazilië, China en India. Deze landen leveren een aanzienlijke bijdrage aan de uitgaven in de sector. De toenemende bouw van onder meer luxerestaurants, commerciële complexen, clubs en hotels draagt bij aan de groei. Ook de vraag naar onder meer designmeubilair voor kantoor- en vergaderruimtes zal wellicht verder stijgen. Volgens het gespecialiseerde nieuwsplatform Ground Alerts zullen een aantal grote Amerikaanse merken als Vermont Woods Studios en Vaughan-Basset hierbij winnen.
De markt van de consumentenmeubelen vertoont een sterke correlatie met het consumentenvertrouwen. In 2020 en 2021 kende deze markt nog een mooie groei. Dat kwam onder andere doordat consumenten ten gevolge van de pandemie minder reisden en meer aandacht schonken aan de woning. Volgens Fedustria (de Belgische federatie van de textiel-, hout- en meubelindustrie) kende de omzet in deze sector in 2021 nog een stijging van 9,9%. Vanaf oktober 2021 verslechterde het consumentenvertrouwen, om in maart 2022 in te storten.
De oorlog in het oosten van Europa, de duurder wordende winkelkar en de hoge energiefacturen hebben ervoor gezorgd dat consumenten hun grote uitgaven hebben uitgesteld. Langs de vraagkant hield de westerse consument de vinger op de knip. Intussen krijgen producenten te maken met exploderende grondstof- en energieprijzen. Hierdoor zijn de vooruitzichten volgens Fedustria ongunstig, zelfs indien de oorlog spoedig zou eindigen.