Rolando Grandi, CFA, beheerder internationale aandelen, La Financière de l'Echiquier.
Is een hacker nog altijd een lone wolf? Gezien de toename van cyberaanvallen over de hele wereld is het antwoord ‘nee’. Cybercriminaliteit lijkt een industrie geworden te zijn. De diefstal van de gegevens van bijna 10 miljoen klanten van het op een na grootste Australische telecombedrijf deze zomer en de meer recente diefstal van patiëntengegevens uit Franse ziekenhuizen illustreren dit. Ransomware, kwaadaardige software die de toegang tot een computer blokkeert in ruil voor losgeld, of phishing, het oplichten van mensen, zijn gemeengoed geworden.
Cybersecurity is een grote uitdaging voor bedrijven en overheden, zoals de Zwitserse Bondsraad onlangs heeft opgemerkt, nu gebleken is dat de Zwitserse economie een geliefd doelwit is. Overal ter wereld neemt het aantal cyberaanvallen toe, met een stijging van 31% in een jaar tijd1. De kosten van cybercriminaliteit worden door de FBI in haar Internet Crime Report geraamd op € 6,3 miljard in 2021, een stijging van 81% ten opzichte van 2019. Voor Franse bedrijven wordt het omzetverlies sinds begin 2022 op € 1 miljard geschat2.
De digitalisering waarmee veel sectoren bezig zijn en die sinds 2020 in een stroomversnelling is geraakt, heeft het aanvalsbereik van hackers, die over de meest geavanceerde technologieën beschikken, vergroot.
Artificiële intelligentie (AI), dat centraal staat bij de cybersecurityproblematiek, kan oplossingen bieden voor de ontwikkeling van strategieën voor databescherming en de opsporing van bedreigingen. Ondanks een moeizamer macro-economische context is het onvermijdelijk dat er meer in cyberbeveiliging wordt geïnvesteerd. Het betreft alle belangrijke sectoren, waaronder gezondheidszorg, vervoer, energie en financiële instellingen.
Hoewel hackers steeds vernuftiger worden, blijven cyberbeveiligingsbedrijven niet achter en ontwikkelen oplossingen om de e-governance van bedrijven en databescherming, zoals de bewaking van datacenters, te versterken. Het Californische bedrijf Zscaler3, toonaangevend op het gebied van cloudbeveiliging, noteert een recordvraag naar zijn cyberbeveiligingsoplossingen en een omzetgroei van 61% over een jaar. In het kielzog daarvan profiteren cyberbeveiligingsbedrijven zoals het Amerikaanse Cloudflare van deze trend.
Mastercard, een pionier in betalingstechnologieën, is in april 2022 een partnerschap met Microsoft aangegaan om fraude te bestrijden en transacties te beveiligen. De cloudoplossing van de softwaregigant maakt gebruik van adaptatieve AI en machinelearning om fraude in realtime op te sporen. Deze oplossing biedt banken ook de informatie om transacties te authenticeren. De inzet is hoog; Nilson schat de kosten van kaartfraude voor de komende tien jaar op $ 409 miljard.
Dankzij de opkomst van AI en de verschuiving in de architectuur naar het Zero Trust-model4 trekken ondernemingen van de volgende generatie steeds meer investeringen van klanten aan. In dit nieuwe digitale tijdperk is een terugkeer naar het verleden moeilijk voorstelbaar. AI is de grootste bondgenoot van cybersecurity, die alleen maar belangrijker zal worden naarmate onze samenleving en ons leven steeds meer online verbonden raken. Er opent zich een brede beleggingshorizon.
1 Accenture, 2021