Geschreven door eToro’s marktanalist Jean-Paul van Oudheusden
De wereldwijde digitalisering is in volle gang. Daar waar eerst specifieke sectoren voorop liepen, zoals winkelketens en horeca, ziet Adyen nu over een breed front het aantal klanten en transacties groeien. Zo vertelde het bedrijf bij de publicatie van de cijfers over de eerste helft van 2022 vandaag. Het goede nieuws voor beleggers? Alle regio’s dragen bij aan de groei en de Amsterdamse betaalreus ziet voorlopig geen vertraging bij de uitrol van de plannen.
In de eerste helft van 2022 steeg het transactievolume naar €345,8 miljard. Dat is 60% hoger dan in de eerste helft van 2021 en hoger dan de €330 miljard die analisten hadden verwacht. Meer dan 80% was afkomstig van bestaande klanten, die hun business met Adyen hebben uitgebreid.
De netto-omzet in de eerste zes maanden van het jaar bedroeg €608,5 miljoen, een plus van 37%. Belangrijk daarbij is dat alle vier de regio’s bijdroegen aan het resultaat. Noord-Amerika en Azië groeiden het hardst met respectievelijk 52% en 53%, gevolgd door Europa (30%) en Zuid-Amerika (25%). Deze spreiding maakt het resultaat meer robuust. Een kanttekening daarbij is dat 5% van de omzetgroei kwam van een sterkere US dollar ten opzichte van de euro.
De nettowinst (EBITDA) groeide met 31% tot €356,3 miljoen. De winstmarge nam af van 61% in H1 2021 naar 59% in H1 2022 als gevolg van volumekorting voor grote klanten, hogere (reis)kosten en een unieke afdracht van 1% aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.
Ondanks alle macro-economische perikelen en zwakte in de wereldwijde economie houdt Adyen vast aan de gestelde doelen voor de middellange termijn. Dat is in lijn met de verwachting van analisten dat de torenhoge inflatie weinig invloed zal hebben. Consumenten die eventueel minder besteden doen dan meer kleine transacties, zo is de gedachte.
De koersontwikkeling van het aandeel Adyen blijft in het kalenderjaar 2022 tot nu achter bij de AEX Index, voornamelijk door de collectieve afstraffing van groeiaandelen ten tijde van de oplopende rentes. Adyen heeft een unieke positionering in een business die volop profiteert van de wereldwijde digitalisering, die eigenlijk nog maar net pas is begonnen. Als het bedrijf zo door blijft groeien is het volgens ons een kwestie van tijd voordat de achterstand is ingelopen.