AT&T gaat zijn Warner Media-activa samenvoegen met Discovery in een deal die wordt geschat op ongeveer $ 43 miljard.
De deal zal een op zichzelf staand wereldwijd entertainment- en mediabedrijf vormen, met een waarde van ongeveer $ 150 miljard om te concurreren met streamingreuzen zoals Netflix en Disney.
Het nieuwe bedrijf zou CNN, HBO, Warner Bros., Animal Planet, TLC en Discovery Channel onder één paraplu brengen, waardoor een kolos van een streamingdienst ontstaat.
Discovery President en CEO, David Zaslav zal het nieuwe bedrijf leiden en de nieuwe naam voor het bedrijf zal in de komende weken bekend worden gemaakt.
AT&T ontvangt $ 43 miljard in een combinatie van contanten, schulden en het behoud van bepaalde schulden door Warner Media. De deal is gestructureerd als een fiscaal voordelige Reverse Morris Trust.
Aandeelhouders van AT&T zouden 71% van de nieuwe terwijl de aandeelhouders van Discovery de resterende 29% zouden bezitten.
Het nieuwe bedrijf zal naar verwachting meer dan $ 20 miljard investeren in het produceren van nieuwe inhoud, waardoor de verwachte $ 17 miljard van Netflix met ongeveer 20% wordt overschaduwd.
De deal zal naar verwachting in 2022 worden afgerond, waarbij het nieuwe bedrijf een verwachte omzet van $ 52 miljard heeft in het fiscale jaar 2023.
Het nieuws veroorzaakte een positieve reactie in de aandelenkoersen van beide bedrijven, waar Discovery steeg met 20% terwijl AT&T ongeveer 5% steeg in de pre-market.
De deal komt niet als een verrassing als collega-telecomreuzen; Verizon Communications heeft ook zijn media-middelen afgestoten om zwaar te investeren in de aankomende 5G-technologie.
De langetermijnschulden van AT&T zijn gedaald tot $ 159 miljard, inclusief $ 23 miljard die het zou uitgeven om zijn infrastructuur te vernieuwen ondersteuning van 5G. AT&T had Time Warner verworven voor ongeveer $ 85 miljard ongeveer 3 jaar geleden. Deze mega-blockbuster-deal betekent ook een einde aan de plannen van AT&T om inhoud en distributie te combineren in één verticaal geïntegreerd bedrijf en een inhoud te worden en leveringskrachtcentrale, wat uiteindelijk een mislukte acquisitiestrategie aangeeft. Nu wacht de nieuwe content-kolos alleen nog maar de goedkeuring van de toezichthouder.