Bijdrage door Teslin
De houtveredelaar Accsys – die zachthout bewerkt tot planken (Accoya) en snippers voor houten platen (Triocya) met de karakteristieken van hardhout – publiceerde op 30 november de halfjaarcijfers in combinatie met een uitgebreid duurzaamheidsrapport.
Accsys heeft een toekomstbestendig business model; Accoya en Tricoya zijn circulair en dragen bij aan de verduurzaming van de bouwsector. De bouw is traditioneel een erg vervuilende industrie door het gebruik van materialen zoals beton en plastic. Hout is als bouwmateriaal duurzaam omdat het CO2 opslaat in plaats van uitstoot. Accsys heeft berekend dat in 2020 ongeveer 55.000 ton CO2 is opgeslagen in hun producten. Dit komt overeen met ongeveer 330 miljoen km rijden met een dieselauto.
Accsys adresseert in het net uitgebrachte duurzaamheidsrapport naast duurzaamheid ook andere thema’s zoals de gezondheid en veiligheid van zijn werknemers, innovatie en ontbossing. Accsys zet met dit rapport een gezonde ambitie neer onder de overkoepelende visie: ‘Changing wood to change the world’.
Het boekjaar van Accsys loopt van 1 april tot en met 31 maart. Het eerste halfjaar van het boekjaar viel dan ook samen met de periode waarin veel landen in lockdown gingen. Als gevolg daarvan viel in april de vraag naar Accoya met circa 35% terug. Dit kwam overigens niet doordat klanten minder Accoya wilden gebruiken in hun projecten, maar omdat andere componenten van het eindproduct, zoals glas voor kozijnen, niet geleverd konden worden. Hierdoor werden ook de orders voor Accoya of Tricoya tijdelijk uitgesteld.
In bepaalde regio’s waren de coronamaatregelen strenger (Verenigd Koninkrijk) dan in andere (Zweden). Gelukkig verkeerde Accsys in de situatie dat door de unieke karakteristieken en het duurzame karakter van het product er altijd meer vraag dan aanbod is geweest. Accsys heeft daardoor volumes kunnen alloceren aan de minder hard getroffen regio’s en daarmee de vraaguitval in andere regio’s kunnen compenseren.
Ondertussen heeft Accsys alweer meer vraag naar Accoya dan het maximaal kan produceren en heeft het ook de terugval in vraag in april kunnen compenseren. De vraag is zelfs zo sterk dat ondanks de coronacrisis Accsys haar geplande prijsverhoging gewoon door heeft kunnen voeren. Het resultaat; een beperkte omzetdaling van rond 2% met een stijging van de operationele winst (EBITDA) met circa 75% naar € 4,3 miljoen.
De uitdaging voor Accsys ligt in het realiseren van het ambitieuze groeiplan: het, gemeten vanaf 2018, vervijfvoudigen van de productie. Hiervoor zijn ze druk bezig met het aannemen van het juiste talent, de unieke houtmerken Accoya & Tricoya verder promoten en werken ze samen met grote strategische partners.
Inmiddels hebben wij een belang van meer dan 15% in het bedrijf opgebouwd. Als grootste aandeelhouder zijn wij best wel trots op deze investering. Wij zien een mooie toekomst voor Accsys en ondersteunen het bestuur bij het realiseren van de ambities.