Hoewel er de laatste maanden enkel slecht nieuws over British Airways gepubliceerd is, zoals de stakingen bij het personeel en pikante foto’s van stewardessen, de is het aandeel in het afgelopen kwartaal fors gestegen ten opzichte van zijn concurrenten
Air France-KLM -
Air France-KLM en
Lufthansa . Analisten lichten in dit artikel toe waarom.
door onze redactie
Negatieve publiciteit
In de maand december van het voorgaande jaar kondigde het cabinepersoneel van British Airways aan dat ze rond de kerstdagen en oud en nieuw zouden gaan staken. Gelukkig kon British Airways dit voorkomen. Zo leek het leed gemeden voor British Airways. Het cabinepersoneel heeft echter opnieuw een staking aangekondigd. De staking gaat in op 20 maart en duurt drie dagen en vanaf de 27 maart zal er weer vier dagen gestaakt worden.
De werknemers van de Britse luchtvaartmaatschappij staken omdat zij tegen de plannen zijn van het management. De luchtvaartmaatschappij wil namelijk zo’n 66 miljoen euro besparen en onder meer 1400 banen schrappen. Ook is het personeel het niet met de arbeidsvoorwaarden eens.
Naast dit slechte nieuws kwam er nog een klein schandaal naar boven toen de stewardessen van de luchtvaartmaatschappij pikante foto’s bleken genomen te hebben in de cabine. Deze foto’s kwamen naar boven op het internet en hoewel het de stewardessen waarschijnlijk meer geschaad heeft, komt toch weer de naam British Airways naar boven met de daarbij gepaard gaande negatieve publiciteit.
Koers omhoog
Ondanks al het negatieve nieuws is de koers van het aandeel van British Airways wel de afgelopen periode gestegen. Vanaf het begin van dit jaar is het aandeel met zo’n 30% gestegen. Concurrent
Air France-KLM -
Air France-KLM heeft het veel slechter gedaan en heeft enkel een stijging van 2% kunnen realiseren. De Duitse luchtvaartmaatschappij
Lufthansa deed het iets beter dan
Air France-KLM -
Air France-KLM en heeft over het afgelopen kwartaal de koers van het aandeel zien stijgen met ongeveer 4%.
Wordt de periode langer gemaakt blijkt dat sinds juli van vorig jaar de waarde van het aandeel British Airways bijna is verdubbeld van 119 pence naar 246 pence.
Uitleg
Volgens analisten en industrie experts is het tegenstrijdige koersverloop uit te leggen. Volgens Nick Cunningham, luchtvaartmaatschappij analist bij Evolution Securities, is het koersverloop volkomen logisch. Het laat een goed beeld zien van hoe cyclisch de sector is. De ommekeer van het aandeel kwam toen British Airways signalen liet zien van hogere rendementen, meer vluchten en volumes voornamelijk op de Staat Atlantic in de Verenigde Staten.
En dit maakt het verschil stelt Cunningham. Britisch Airways is namelijk de enige Europese luchtvaartmaatschappij die zich zo erg focust op Atlantic. Waar
Air France-KLM -
Air France-KLM en
Lufthansa zich focussen op vluchten naar Azië, heeft Britisch Airways in het tweede kwartaal van vorig jaar 48% van de omzet uit de vluchten naar de Verenigde Staten gehaald.
Tijdens de recessie vlogen relatief weinig consumenten, waardoor Britisch Airways het hardst werd geraakt. Maar nu er tekenen zijn van herstel, voornamelijk met betrekking tot vluchten naar Atlantic, heeft het Britse luchtvaartmaatschappij een sterke positie en profiteert daardoor het meest.
Sterkere positie
Ook heeft British Airways zijn positie kunnen versterken door samen te gaan met de Spaanse vrachttransporteur Iberia en een onderdeel van AMR Corp, American Airlines carrier. Volgens Max Sukkhasantikul, analist bij Frost & Sullivan, is deze deal de reden voor de stijgende koers. De fusie wordt verwacht rond de vierde kwartaal van het jaar afgerond te zijn en de markt is ervan overtuigd dat de deal door gaat.
Strijdlustig
Tot slot zal het aanvechten van de stakingen Britisch Airways goed doen volgens David Hussey, topman bij de MFC Global Investment Manager. Zowel Hussey en Cunningham stellen dat het aanvechten van de stakingen wellicht een positieve uitkomst zal hebben voor de Britse luchtvaartmaatschappij. Het is namelijk voor het bedrijf voor de langere termijn beter dan op de eisen in te gaan van de stakers.
Volgens analist Francis Claro van Evergreen Investments laat het bedrijf weten te willen strijden en op korte termijn wel iets te willen incasseren, zolang het maar op langere termijn zijn voordelen hier uit kan halen.
Momenteel staan er voor het aandeel 10 koop-, 2 houd- en 2 verkoopadviezen uit, waardoor de consensus voor het aandeel positief is. Het gemiddeld koersdoel bedraagt 283,36 GBp. Wat resulteert in een verwacht rendement van ongeveer 17%.