Prosus: US$773 mln verbetering vrije cashflow, 19% omzetgroei, e-commerce winstgevend

Het is een uitstekend jaar geweest voor de Prosus Groep. Prosus vereenvoudigde de groepsstructuur, zorgde voor verbeteringen in alle belangrijke prestatiecriteria en bereikte zes maanden eerder dan gepland winstgevendheid op het gebied van e-commerce.

De operationele activiteiten presteerden goed en versnelden hun winstgevende groei. De doorlopende inkoop van eigen aandelen blijft intussen waarde leveren voor aandeelhouders.

De snelle uitrol van AI-geleide technologieën in het gehele Prosus ecosysteem genereert goede resultaten en zal bepalen waar de waardecreatie voor de Groep naartoe kan.

Daarnaast heeft Prosus een sterke balans en is de onderneming goed gepositioneerd om de rendementen verder te verbeteren door slimme en gedisciplineerde kapitaalallocatie, en zo waarde te creëren voor alle belanghebbenden.

Op 17 mei 2024 kondigde de Raad van Bestuur aan dat Fabricio Bloisi, voormalig CEO van iFood, met ingang van 1 juli 2024 CEO wordt van Prosus en Naspers Group. Ervin Tu, interim Group CEO, wordt Group President en Chief Investment Officer (CIO).

Belangrijkste punten:

- Versnelde omzetgroei van 19%, geconsolideerde omzet uit e-commerce van US$5,5 miljard
- Verbeterde winstgevendheid van geconsolideerde e-commerce boven de doelstelling, met een verbetering van het bedrijfsresultaat van US$451miljoen tot US$38 miljoen
- Vrije kasstroom steeg met US$773 miljoen tot US$524 miljoen een verbetering van 3x jaar-op-jaarB
- US$32 miljard aan waardecreatie voor aandeelhouders door het lopende terugkoopprogramma sinds de introductie ervan, wat een toename van 8% van de NAV per aandeel opleverde
- Groepsstructuur vereenvoudigd door afschaffing van de kruisparticipatieovereenkomst tussen Prosus en Naspers