Schroders: welvarende jonge middenklasse in Azië bepaalt markt van de toekomst

Matthewdobbs
Matthew Dobbs

In Azië vindt een enorme verschuiving in economische macht plaats naar een groeiende en in toenemende mate welvarende middenklasse die jong is en open staat voor technologie en innovatieve veranderingen, schrijft Matthew Dobbs, fondsbeheerder Aziatische aandelen bij Schroders .

Er is al veel geschreven over de gunstige demografische ontwikkelingen in opkomende markten. Maar in sommige Aziatische landen zijn de demografische vooruitzichten niet al te positief meer. De bevolking vergrijst, de afhankelijkheidsratio's (de afhankelijkheid van jong en oud van de beroepsbevolking) stijgen en naar verwachting zal de beroepsbevolking scherp dalen in China, Korea en Taiwan. Maar achter de minder rooskleurige demografische trends in Azië speelt zich een positieve ontwikkeling af:

  • de economieën in Azië veranderen door een opkomende middenklasse (maar dat is bekend)
  • deze middenklasse is vooral jong (dat is minder bekend) en zal in toenemende mate over economische macht beschikken
  • het uitgavenpatroon van deze jonge consumenten en hun ontvankelijkheid voor nieuwe technologieën zullen de markten van de toekomst bepalen

    Stijgende welvaart millennials

    Neem bijvoorbeeld China, dat de statistieken domineert. Daar stijgt het aantal stedelijke welvarende en hogere middenklasse huishoudens van 17% in 2012 naar maar liefst 63% in 2022 en is dan goed voor 80% van de stedelijke private consumptieve uitgaven. Een ongekende stijging. McKinsey typeert deze jonge welvarende middenklasse als de G2-generatie. In tegenstelling tot hun ouders is deze generatie opgegroeid in een tijd van relatieve overvloed. Deze generatie is vol vertrouwen, heeft een onafhankelijke instelling en is sterk verwesterd. Hetzelfde fenomeen doet zich voor in India. Recente enquêtegegevens tonen aan dat het bruto inkomen van millennials gemiddeld aanzienlijk hoger is dan dat van de oudere generatie (een trend die ook duidelijk is in China en alle ASEAN-landen.

    Een belangrijk aspect is dat deze generatie vertrouwd is met technologie. Met name de breedte en de diepte van hun technologische betrokkenheid is opvallend. Online winkelen en boeken van reizen groeit sterk. De helft van online aankopen wordt mobiel gedaan.

    Betekenis voor beleggers?

    Voor beleggers is het van belang dat zij Azië niet afschrijven op basis van extrapolatie van huidige demografische trends. Er is een enorme welvaartsverschuiving gaande in Azië en daar profiteert een jonge welvarende middenklasse van die technologisch onderlegd is en openstaat voor verandering. Ook met deze ontwikkeling in het vizier zullen waarderingen nog steeds van belang zijn, want de veranderingen zullen net zo veel verliezers als winnaars opleveren. Uitgekiende beleggingsstrategieën kunnen een onderscheid tussen deze twee uitkomsten maken.

    Analist.nl Nieuwsdienst: +31 084-0032-842
    nieuws@analist.nl

    Copyright analist.nl B.V.
    All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. Analist.nl doesn't warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or for any actions taken in reliance thereon.