Laadstations fors in opkomst

Vooral de laatste maanden zien we een gigantische aanwakkering van de energietransitie. Denkt u bijvoorbeeld aan de hele CO2-problematiek die nu iedere dag in alle kranten staat. Alle landen die het akkoord van Parijs hebben ondertekend zien nu dat ze toch ‘ja’ gezegd hebben tegen een toch wel hele grote duurzaamheidsopgave. Zo liggen vooral de landbouw- en de transportsector natuurlijk erg onder vuur om hun CO2-voetafdruk stevig te verlagen. Qua transportgebied zien we een gigantische ommezwaai naar het elektrisch rijden. Recent kondigde de Amerikaanse autoproducent Tesla nog aan om een grote accufabriek in de buurt van Berlijn te gaan bouwen. Volkswagen en Audi gaven aan dat ze stevig op 100% elektrische auto’s gaan inzetten. Het tijdperk van benzine en vooral de dieselmotoren lijkt daarom toch echt voorbij.

Het is natuurlijk niet alleen maar de Tesla auto die 100% elektrisch op de weg rijdt. Denkt u bijvoorbeeld aan de Nissan Leaf die vooral aantrekkelijk is door de lagere aanschafprijzen. Het zal waarschijnlijk niet lang meer duren voordat de brede middenklasse de elektrische auto’s gaat aanschaffen. Er komt zodoende natuurlijk wel veel druk op de laadcapaciteit. Een elektrische auto is natuurlijk aantrekkelijk door de lagere brandstofkosten maar dan moet de auto natuurlijk wel vrij eenvoudig opgeladen kunnen worden. We zien natuurlijk al laadpalen verspreid in het land maar dit is nog lang niet voor het grote publiek makkelijk toegankelijk. Pas op het moment dat auto’s makkelijker opgeladen kunnen worden kan de overgang naar elektrisch rijden echt flink hard gaan. Natuurlijk zien we langs de snelwegen laadstations.

Maar voor het grote publiek moeten er natuurlijk aan huis laadpalen beschikbaar zijn. Hier zitten natuurlijk nog heel veel haken en ogen want denkt u bijvoorbeeld aan flatgebouwen en andere woningen die geen eigen laadpaal kunnen plaatsen. Een partij die die laadstations aanbiedt is bijvoorbeeld 50five.nl. Hier zullen veel oplossingen voor gezocht moeten worden. Denkt u bijvoorbeeld aan parkeerplaatsen met laadplaatsen die gedeeld kunnen worden. Hier moet natuurlijk een goede planning bij zitten want het gros van de mensen wil natuurlijk hun auto direct na thuiskomst (dus tussen 17.00 en 20.00) opladen. Dit levert niet alleen fysieke problemen op qua beschikbaarheid van de laadpalen maar geeft ook een piekbelasting qua stroomvraag. Een goede verdeling hiervan door mensen via schema’s ook hun auto op latere tijdstippen op te kunnen laden zou natuurlijk een goede oplossing kunnen zijn. De consensus is dat we aan de vooravond staan van een gigantische mobiliteitsverandering.

Waar het nu nog normaal is dat we vaak moeten tanken, periodiek de olie moeten verwisselen, met veel uitlaatgassen zitten et cetera zullen we dat in de toekomst totaal niet meer zien. De toekomst zit natuurlijk nog vol met hobbels want ook de opgewekte elektriciteit moet natuurlijk 100% groen zijn. Nu komt het gros van de elektriciteit nog uit kolencentrales. Ook waterstof zal in de toekomst een grote rol gaan spelen voor de transportsector maar ook hier zitten nog veel haken en ogen. Denkt u bijvoorbeeld aan het gigantische explosiegevaar van waterstof en de enorme hoeveelheid elektriciteit die weer nodig is om waterstof te maken.